Vrijwilligersvacature leskist
Terug naar overzicht

Gezocht: Schoolgids Nationaal Park Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal

Nationaal Park Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal
Natuureducatie, Natuurbeleving, Bezoekers ontvangen

Tijd voor nieuwe schoolprogramma’s! Niet alleen omdat corona roet in het eten gooide voor vele educatieve activiteiten, maar ook omdat we sinds 2021 aan het onderzoeken zijn om de Sallandse Heuvelrug uit te breiden met het Twents Reggedal. Klinkt dit jou al bekend in de oren? Dan heb je wellicht recentelijk de landschapsbiografie van het nationaal park Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal onder ogen gehad. Klinkt het nog onbekend? Geeft niet!

Lijkt het jou leuk om als schoolgids de volgende generatie te leren kijken naar het nationaal park met een bril van hoe het vroeger was en hoe je natuur ook kunt beleven? Dan zoeken wij jou!

Profiel

Je vindt het leuk om na te denken over hoe kinderen op een interactieve manier de verbinding tussen natuur, landschap en cultuur kunnen ervaren. Laat ze met andere ogen kijken naar het Nationaal Park, waar ze in of dichtbij wonen. Het hebben van een educatie achtergrond is hiervoor handig, maar niet per se nodig. Jouw enthousiasme en creativiteit is belangrijker!

Jij bent..

  • Iemand die het leuk vindt om kinderen op een interactieve manier de verbinding tussen natuur, landschap en cultuur te laten beleven
  • Nieuwsgierig naar het verhaal van het Nationaal Park en geïnteresseerd om deze buiten de grenzen van het ‘oude park’ uit te zetten
  • Iemand die op zoek is naar contact met andere enthousiaste vrijwilligers
  • Wonend in de omgeving van het ‘nieuwe’ Nationaal Park Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal (van Ommen naar Markelo en van Raalte naar Wierden)
  • Minstens 1 keer per 2 maanden beschikbaar

Het hebben van een achtergrond in het onderwijs is handig, maar niet per se nodig. Jouw enthousiasme is belangrijker! We vragen voor deze vrijwilligersfunctie wel om een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).

Welke scholenprogramma’s?

  1. Speuren naar Palthe (groep 7/8)
    Op zoek naar sporen uit het verleden. Speuren naar Palthe is een bestaand programma rondom het Landgoed de Sprengenberg.
  2. Speurders van Twilhaar(groep 7/8)
    Met de GPS gaan leerlingen op zoek naar letterboxen met veldopdrachten. Speurders van Twilhaar is een bestaand programma rondom de schaapskooi van Twilhaar.
  3. Tijdreis Sallandse Heuvelrug (groep 1/2 + 5/6)
    Behandelt de geologische aspecten in het landschap door terug te gaan naar de ijstijd. Dit is een nieuw programma rondom Erve de Pas en het Buitencentrum. Het programma voor groep 3/4 en 7/8 zijn nog in ontwikkeling.
  4. Joep gaat op Reis (groep 3/4)
    Prikkel alle zintuigen en beleef op die manier de natuur en hoogteverschillen. Dit is een bestaand programma vanaf het Buitencentrum Nijverdal.


Wat kan je gaan je doen?

  • Bestaande programma’s aanpassen naar andere locaties in het Nationaal Park zoals bijvoorbeeld de Luttenberg, Besthemerberg, Friezenberg
  • Excursies verzorgen voor een basisschoolklas met ander vrijwilligers en de leerkracht
  • Presentatie geven in de klas als voorbereiding (bij Speuren naar Palthe)
  • Controleren en onderhouden van de lesmaterialen

Dit doe je natuurlijk niet alleen maar samen met andere vrijwilligers!

Wat levert het je op?

  • Je maakt onderdeel uit van een team enthousiaste vrijwilligers;
  • Je leert zelf veel over de natuur, het landschap en de cultuur van het gebied;
  • Je wordt uitgenodigd bij jaarlijkse vrijwilligersmomenten om andere vrijwilligers te ontmoeten, nieuwtjes over het park te horen en iets gezelligs te doen;
  • Je geeft kinderen onder de 12 jaar een mooie ervaring in het Nationaal Park dat ze bij blijft;
  • Onkosten worden vergoed.

Interesse?

Ben je enthousiast? Stuur dan je motivatiebrief zo snel mogelijk per mail o.v.v. ‘Vrijwilliger Schoolgids Nationaal Park Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal’ naar m.modderman@ivn.nl. Voor meer informatie over deze vacature kun je telefonisch contact opnemen met Mirjam Modderman via 06-12142484.


Meer weten over de landschapsbiografie