Weerribben, rietoogst
Recensie boek ' In de kop van Overijssel'

Recensie boek 'In de kop van Overijssel'

De kop van Overijssel is een prachtig gebied. De Weerribben, de Wieden en  Giethoorn, namen die in me opkomen, grote veenplassen als de Beulakerwijde (ziet u de schaatsers al voor u?). Daarnaast kent het gebied hogere delen bijvoorbeeld het Hoge land van Vollenhove. Totaal tekent de auteur Harry Stegeman 6 kenmerkende landschappen op in het boek. Ik ben vaak in de Kop van Overijssel geweest en ben benieuwd wat hij erover schrijft.

De Kop van Overijssel is zoals hij in de inleiding schrijft het land van zijn jonge jaren, zijn zeilboot, een kleine BM, lag in Wanneperveen, vlakbij de grote veenplassen. Hij woont al lang niet meer in het gebied maar is het nooit vergeten. De Kop van Overijssel is het land van de helft van zijn voorouders: bakkers, veehouders, molenaars, scheepstimmermannen en eendenkooiers. Maar het is vooral het land van zijn vader!

Recensie schrijven

Een recensie schrijven voor dit boek bracht me een beetje in verwarring. Ik had een treinreis voor de boeg en dacht… lees ik dit boek mooi in de trein, kan ik daarna een recensie schrijven. Na een aantal bladzijden met een zeer grote mate van gedetailleerdheid waarin Harry vanuit het plaatsje Nederland (ik wist niet eens dat er ook een plaatsje was met de naam Nederland) ons meeneemt de Kop van Overijssel in kon ik de conclusie trekken dat die aanpak van de recensie niet de juiste was.

Het boek moet je eigenlijk lezen terwijl je in het landschap bent. Harry neemt je echt mee het landschap in. Het is min of meer een gedetailleerde reisgids en zo is het boek ook het beste te gebruiken. Achterin het boek staat een kaart met de daarop de route, onderverdeeld in 6 etappes van ongeveer 20 kilometer (dacht ik als langeafstandswandelaar). De volgende 2 bladzijden geeft je de gedetailleerde routebeschrijving.

Harry Stegeman, auteur boek In de Kop van Overijssel, foto Pedro Sluiter. Foto Zwolle

Contact met Harry

Contact met Harry of die etappe-indeling de juiste benadering van het boek is levert echter een totaal andere reactie op

Harry: “Mijn boek telt zes hoofdstukken: ik fietste en wandelde achtereenvolgens in zes kenmerkende gebieden in de Kop van Overijssel - en vertel over wat ik zag en te weten kwam.
Ik spreek bewust niet van etappes die in één dag moeten worden afgelegd; het is aan de lezers om aan de hand van de informatie in het boek zelf hun weg te vinden in dit mooie stukje Overijssel. Ze kunnen daarbij exact de route kiezen die ik fietste en liep (aan de hand van de globale kaart en vooral ook de routebeschrijving - p.216-219). Maar ze mogen daar wat mij betreft ook gerust van afwijken. In de praktijk zal het er wellicht vaak op uitdraaien dat er een 'rondje' wordt gelopen of gefietst (waarbij ze dus uitkomen waar ze vertrokken)”.

Beulakerwijde

Ik heb nooit geweten dat de Beulakerwijde en andere veenplassen ontstaan zijn doordat in de zeventiende en achttiende eeuw nogal eens de hand werd gelicht met de verveningsregels. De uitgegraven stroken waren vaak te breed en de legakkers waarop de turf te drogen lag vaak te smal. Met die indeling wisten de stormen en het Zuiderzeewater wel raad waardoor uiteindelijk de grote veenplassen ontstonden. Gelukkig hield men zich later in het noordwesten van de Kop van Overijssel wel aan de regels en dat levert ons nu het fraaie Weerribbengebied op.

Dit en nog veel meer wetenswaardigheden op natuur- en cultuurgebied maken dit rijk geïllustreerde boek tot een welkome reismakker als u dit gebied bezoekt.

Beulakerwijde in de winter
Beulakerwijde in de winter

Het Hoge Land van Vollenhove en het hoge land van Steenwijk

Natuurlijk schrijft hij niet alleen over de Weerribben en de Wieden, ook andere delen van Noordwest Overijssel komen aan de beurt. Het lage land ligt ingeklemd tussen veel oudere, hoge zand- en keileemgronden zoals het Hoge Land van Vollenhove en het hoge land van Steenwijk. Ook hierover schrijft Harry uitvoerig. Onderstaande foto van een oude muurschildering, gefotografeerd in Vollenhove verbeeldt op fraaie wijze de manier van leven in vroegere tijden.

Oude muurschildering in Vollenhove.
Oude muurschildering in Vollenhove.

Zuiderzeedijk