Leren beleven
Cursusdag voor gidsen, begeleiders en mentoren, georganiseerd door Landschap Overijssel
door Lidewij Disbergen
“Verzamel 4 dingen die nutteloos zijn”, mijn groepsgenoot en ik kijken elkaar eens aan. Hoe vinden we iets dat nutteloos is in deze Franse tuin van landgoed de Horte? Het pas gemaaide gras dat blijft liggen op het grasveld is weer voeding, net als afgevallen blaadjes of uitgebloeide bloemen. Iets dat nutteloos is bestaat volgens ons niet in de natuur. Uiteindelijk verzamelen we wat stukjes plastic en folie, afval achtergelaten door mensen. Haast als vanzelf komen we zo in gesprek over best filosofische thema’s!
Als we vervolgens moeten raden wat een ander groepje deelnemers heeft verzameld, valt ons op dat zij veel ‘makkelijkere’ vragen meekregen. Bijvoorbeeld het verzamelen van pluizige of rode dingen. Onze cursusleider Carin de Cloe (medewerker vrijwilligerswerk van Landschap Overijssel) legt uit hoe de ene activiteit geschikt is voor bijvoorbeeld teambuilding en de andere voor een familie-uitje waarbij kinderen hun ‘schatten’ aan oma komen brengen.
Een belevenis die bijblijft
“Maak van jouw activiteit een belevenis die bijblijft”, deze zin in de oproep voor de cursus “Leren Beleven” van Landschap Overijssel prikkelde mij. Hoe kan ik een workshop of excursie ontwerpen die de passie overbrengt die ik voor een bepaald onderwerp voel? Als columnist voor Groen Bezig mag ik vandaag deelnemen aan de cursus en ben ik te gast bij landgoed de Horte, de thuisbasis van Landschap Overijssel.
Een van de tips die we krijgen is om een volle rugzak met ideeën mee te nemen tijdens een activiteit. En vandaag deelt Carin de Cloe haar eigen ‘rugzak’ ruimhartig met ons. Aan de hand van de vier leerstijlen van Kolb (denker, toepasser, doener en waarnemer*) krijgen we handvatten om voor diverse mensen interessante activiteiten te bieden.
Een mooie activiteit die verschillende manieren van leren combineert ervaren we zelf. Carin geeft ons de opdracht om 10 boomblaadjes te verzamelen in verschillende tinten. Lekker praktisch banjeren we door het frisgroene lentebos en gaan we op zoek. Vervolgens vraagt Carin om de blaadjes in een kleurencirkel te leggen. Welk blaadje nijgt meer naar rood? Welke naar geel of juist meer naar blauw? Vervolgens legt ze uit hoe dat nu komt en waarom blaadjes in de lente een andere kleur hebben dan in de zomer of de herfst. Deze combinatie van doen, kijken en denken geeft de activiteit body en krijgen heel verschillende mensen de mogelijkheid zich de kennis rond chlorofyl en fotosynthese eigen te maken.
Van kwebbelkonten tot mobiele brigade
Naast door hun leerstijlen kunnen mensen ook op andere manieren van elkaar verschillen. Hoe ga je als gids om met kwebbelkonten, mensen die zich afzonderen of haantjes die alles beter weten? Ieder vraagt een eigen aanpak. Het belangrijkste, zo geeft Carin mee, is om respectvol met mensen om te gaan en waardering over te brengen. Zo kan je bijvoorbeeld de puber die de hele tijd met zijn mobieltje bezig is vragen om dat gave (!) filmpje over de uitklapbare kaak van een libelle-larve op te zoeken.
Gedurende de training geeft Carin veel waardevolle tips en praktische voorbeelden. De sfeer is informeel en er is alle ruimte voor vragen. Het is een heel inspirerende dag en ik krijg zin om nieuwe workshops te ontwikkelen!
Ook geïnteresseerd in cursussen op het gebied van groen vrijwilligerswerk? Kijk dan hier voor het actuele trainingsaanbod.
Deze column is geschreven door Lidewij Disbergen, vrijwilliger bij NMO.
---
* Leerpsycholoog en pedagoog David Kolb heeft een leercyclus beschreven met daarin 4 manieren van leren: door te doen, waar te nemen, erover na te denken en gericht toe te passen. Mensen hebben vaak een voorkeur voor een manier van leren waar ze gemotiveerd door raken. En omdat iedereen verschillend is, is het handig om bij je activiteit verschillende leerstijlen aan te bieden. Op die manier kan je diverse mensen boeien. De beste leerervaring krijgen we volgens Kolb wanneer je activiteiten met verschillende leerstijlen na elkaar plaatst, waarbij het niet uitmaakt waar je begint in de cyclus, zolang je maar ‘met de klok mee’ gaat.
Carin benadrukt dat deze leerstijlen een manier bieden om een leeractiviteit te structureren, maar dat het niet wetenschappelijk bewezen is en je mensen ook niet in hokjes moet willen stoppen.